BMW
BMW E3 (2500 - 2800 - 2.8L - 3.0S - 3.0Si - 3.0L - 3.0Si - 3.3L - 3.3Li)
SPORTIEF EN TOCH LUXE
HET LUXUEUZE VAN BMW
BMW ging de strijd aan met de luxe Mercedes-Benz modellen.
De 3.0L verscheen, hierdoor waren er drie verschillende 3.0 liter modellen, 3.0S, 3.0Si en de 3.0L. En als sluitstuk de 3.3Li, een verlengde E3 met een grote 3.3 liter benzine injectie motor. Wel verlaagde men de cilinderinhoud van de 3.3 van 3295 naar 3205cm3. In combinatie met de benzine injectie werd de motor zuiniger en reageerde sneller. Door het grote aanbod, zes modellen, zakte de verkopen toch, BMW moest snel zorgen voor een opvolger. In 1977 kwam deze, de 5-serie, compacter en zuiniger.
BMW E3
CHRONOLOGIE
68 Lancering van de 2500 en 2800 modellen, voorzien van een 150 en 170pk sterke zescilinder motor. De modellen werden voorzien van remschijven rondom en de 2500 als optie automatische versnellingsbak, eventueel hoogteregeling en sperdifferentieel. De 2800 kreeg de laatste twee opties standaard.   71 In mei introduceerde BMW de 3.0S, voorzien van een door Alex von Falkenhausen ontworpen zes cilinder motor, met een 180pk motor met twee Zenith carburateurs zorgde voor voldoende sportieve prestaties. De 3.0S was leverbaar met een vier-gangs handgeschakelde versnellingsbak of met een 3 traps automaat. Enkele maanden later gevolgd door de 3.0 Si die voorzien was van een D-Jetronic benzine injectiesysteem. 74 Januari kwam de 3.3L automatic op de markt, De 10cm verlengde chassis was het gevolg van concurrentie aanbod en met een 3.3 liter carburateur motor die 190pk leverde verkreeg BMW een auto die opgewassen was tegen Mercedes S-klasse. Enkele maanden later leverde men de 3.3L ook als handgeschakelde versie, wat geen succes was. 75 In januari werd de 2800 vervangen door de 10cm langere 2.8L en was leverbaar met een handgeschakelde- of automatische versnellingsbak. Ook de 3.0Si kreeg aanpassingen, de D-jetronic benzine injectiesysteem werd vervangen door een L-jetronic systeem waardoor de motor meer vermogen leverde maar minder brandstof verbruikte. Ook werd de 3.0Si naast de handgeschakelde versie ook met een als optie leverbare automatische transmissie geleverd. De 3.3L werd opgevolgd door een verkleinde motorinhoud maar met een elektronische benzine-injectie systeem. De 3.3Li werd geleverd als handgeschakelde versie of met een 3 traps automaat. 77 De productie van de E3 staakte en werd opgevolgd door de grote 7-serie.
LUXE, KLASSE en UITSTRALING
De BMW E3 line-up
BMW E3
TECHNISCHE GEGEVENS
Productiejaar     Productieaantal     Vermogen (kW/pk)   Cilinders    Inhoud (cm3)   Motortype    Transmissie   Brandstofsysteem     Brandstof      Carroserie    Deuren    Gewicht (kg)    0-100km/h (sec.)     Topsnelheid (km/h)      Velg              Band               Bijzonderheid
2500                 68-77                75.976 [17.387]             110 (150)                  6cyl/12v          2.494              -                    4M [3A]          2x Zenith 35/40               Benzine             Sedan              4             1.360 [1.380]          - [-]                                  190 [184]                  6Jx14             175HR14              geen 2800                 68-77                28.998 [11.162]             125 (170)                  6cyl/12v          2.788              -                    4M [3A]          2x Zenith 35/40 INAT       Benzine             Sedan              4             1.360 [1.380]          - [-]                                  200 [196]                  6Jx14             195/70HR14         geen 2.8L                  74-77                   3.423 [  1.613]             125 (170)                  6cyl/12v         2.788              -                     4M [3A]         2x Zenith 35/40 INAT        Benzine            Sedan               4            1.440 [1.460]          -[-]                                    195 [188]                  6Jx14             195/70HR14         geen         3.0S                  71-77                 29.826 [21.718]             132 (180)                 6cyl/12v          2.985               -                   4M [3A]          2x Zenith 35/40 INAT        Benzine            Sedan               4            1.420 [1.440]          - [-]                                   205 [198]                  6Jx14             195/70HR14         geen   3.0Si                 71-77                 19.724 [ 2.586]               147 (200)                6cyl/12v          2.985               -                   4M [3A]          Bosch L-Jetronic              Benzine            Sedan               4            1.440 [1.460]          - [-]                                   211 [206]                  6Jx14             195/70VR14         geen     3.0L                  75-77                   2.529 [ 2.992]               132 (180)                6cyl/12v          2.985              -                    4M [3A]          2x Zenith 35/40 INAT        Benzine            Sedan               4            1.470 [1.490]          - [-]                                   200 [193]                  6Jx14             195/70HR14        geen 3.3L                  73-77                      381 [ 1.241]               139 (190)                6cyl/12v          3.299              -                    4M [3A]          2x Zenith 35/40 INAT       Benzine             Sedan               4            1.520 [1.540]          - [-]                                   207 [201]                  6Jx14             195/70VR14        geen  3.3Li                 76-77                      483 [    924]               144 (197)                6cyl/12v          3.210              -                    4M [3A]          Bosch L-Jetronic              Benzine            Sedan                4            1.520 [1.540]         - [-]                                    208 [202]                  6Jx14             195/70VR14        geen                                                                   
[A] = automaat
BMW E3
PRIJSWAARDE
     Nieuwprijs                  Cat. A            Cat.B             Cat.C            Cat.D
2500                     DM 15.485                22.150                 17.950              9.800               4.750  2800                    DM 17.250                26.650                 19.550            13.650               5.750             2.8L                       DM 25.960                 23.350                18.550            10.950               4.950 3.0S                      DM 19.980                 23.750                18.550            10.750              6.750 3.0Si                   DM 22.690                 32.950                 27.950           16.750               6.750 3.0L                    DM 28.920                  -                             -                        -                      - 3.3L                    DM 37.550                  37.950                27.950            16.950              6.750 3.3Li                   DM -                            41.150                29.950            17.950              7.200                                                          
Prijzen in Euro , 1-2017 Cat. A = Zeer goede staat, Cat. B = goede staat, Cat. C = matige staat, Cat. D = zeer matige staat
BMW E3
DE KUNSTGALERIE
DE RUIME SNELLE SEDAN
De ruime en stijlvolle sedan van BMW
Als compleet nieuw model in de hoge klasse lanceerde BMW in de herfst 1968 de 2500 en 2800 vierdeurs sedan model met zescilinder motor. Deze luxe limousine verkreeg een hoog comfortpakket en respectievelijk 150 en 170 pk vermogen. Als optie was een automaat leverbaar. In 1971 lanceerde BMW de 3.0 S, deze 180pk sterke 4 deurs sedan moest de 2500 en 2800 serie gaan versterken. Maar het bracht meer, veel meer zelfs. De 3.0S werd de koploper van een geheel nieuwe serie, een serie die moest meten tegen grote concurrenten zoals de Mercedes-Benz. Om de 3.0 motor nog meer vermogen te geven werd deze voorzien van een benzine injectie systeem. De 3.0 Si verkreeg eerst een D-Jetronic injectiesysteem enkele jaren later gevolgd door een electronisch L-jetronic systeem. Met deze benzine injectie systemen ging men door de 200pk barriere, wat op dat moment bijzonder hoog was. De E3-serie kreeg veel concurrentie toen de Mercedes S-klasse werd gelanceerd, om een antwoord te kunnen geven bracht BMW een met 10 cm in lengte  uitgerekte uitvoering uit, die eveneens een 3.3 liter carburateur motor verkreeg. De motor had evenveel vermogen als de 3.0 Si (190pk) maar door het grotere volume meer souplese en trekkracht wat het comfort deed verbeteren. Toch kreeg de E3-serie het tijdens de oliecrisis het zwaar te voorduren, daarop besloot BMW het modellen gamma aan te passen, de 2800 werd opgevolgd door een verlengde versie de 2.8L, de prestaties waren gelijk aan de 2500.