BMW
BMW E9  2.5CS - 2800CS - 3.0CS - 3.0CSi
DE ELEGANTE BMW COUPE
DE ECHTE BMW COUPE
In de zomer van 1968 werden de kleine vier cilinder modellen opgevolgd door deze elegante snelle zes cilinder modellen.
In de zomer van 1968 werden de viercilinder coupe modellen opgevolgd door de zescilinder modellen, deze nieuwe coupe lijn werd de sportieve variant van de nieuwe grote sedan modellen de E3, 2500 en 2800. De eerste CS (Coupe Sport) werd de 2800CS met een 170pk sterke zescilinder motor. De CS was een stuk lichter dan de 4-deurs modellen, tot maar liefst 200 kilogram minder. De gelijkenis met de 2000C en CS was groot, het interieur was gelijk maar luxer uitgerust. De voorzijde van de nieuwe coupe modellen zagen er wel anders uit, de auto was breder, anders paste de zescilinder motor er niet in. De coupe varianten kregen dubbele koplampen wat de auto een sportief uiterlijk gaf. Evenals de 2000C en CS weden de 2800CS door Karmann in Osnabruck gebouwd. De 2800CS werd in 1971 vervangen door een grotere motor, de inhoud vergrote naar 2985cc. De 3.0CS verkreeg hierdoor 180pk en kreeg rondom schijfremmen. In dezelfde periode werd tijdens de autotentoonstelling in Geneve ook de 3.0CSL geïntroduceerd. De L stond voor Leicht, deze speciale sport uitvoering verkreeg deuren, motorkap en achterklep van aluminium en de zijramen waren van kunststof.
De voorbumper werd vervangen door een kleine spoiler, in het totaal werd door deze maatregel de CSL ruim 215 kilogram lichter. De CSL kreeg ook bredere velgen en banden en de spatbord randen werden voorzien van een chromen rand. Om mee te doen aan de toerwagenraces moest BMW eerst 1000 productie-exemplaren. Voorlopig werd de motor van de CSL voorzien van carburateurs. In het najaar van 1971 verscheen naast de 3.0CS ook een 200pk sterke 3.0CSi, een benzine injectie motor. In 1972 kreeg de CSL ook deze voorziening. Door directiewisselingen kwam Bob Lutz als verkoopdirecteur aan het roer, hij zorgde voor de oprichting van BMW Motorsport GmbH. In 1973 als gevolg van de oliecrisis kwam er een brandstofbesparend model op de markt de 2.5CS. De coupe-serie werd in 1975 opgevolgd door de BMW 6-serie.
BMW E9
CHRONOLOGIE
68 In de zomer van 1968 werden de viercilinder coupe modellen opgevolgd door de zescilinder modellen. In het najaar komt de 2800CS met een nieuwe 2877cc zescilindermotor (180pk) en schijfremmen in plaats van trommelremmen aan de achterwielen. In mei lanceerde men ook een sportuitvoering de 215 kilogram lichtere 3.0CSL. In het najaar van hetzelfde jaar verschijnt de 3.0CSi met benzine injectie in plaats van twee carburateurs. De sportieve CSL bleef nog steeds voorzien van twee Zenith carburateurs. 71 De introductie en opvolger van de …………… 73 De 3.0CSL verkrijgt een nieuwe motor, de cilinderinhoud is inmiddels gegroeid naar 3153cc en in combinatie met een benzine injectiesysteem stijgt het vermogen naar 206pk. Er komt tevens een sportieve spoilerset voor de CSL beschikbaar, deze kan als optie worden bijbesteld en wordt los geleverd. De reden hiervoor was dat er geen typegoedkeuring werd verleend. De dealer die de auto afleverde monteerde de spoiler- set achteraf. 74 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx  
HET INSTAPMODEL 2.5CS
Voorzien van een zescilinder in lijn motor met 180pk.
BMW E9
TECHNISCHE GEGEVENS
Productiejaar     Productieaantal     Vermogen (kW/pk)   Cilinders    Inhoud (cc)   Motortype    Transmissie   Brandstofsysteem     Brandstof      Carroserie    Deuren    Gewicht (kg)    0-100km/h     Topsnelheid (km/h)      Velg              Band               Bijzonderheid
2.5CS                 74-75                    600 [244]                  147 (201)                 6cyl/12v         2.494                 -                  4M [3A]          2x Zenith 32/40 Carb.      Benzine           Coupe                2            1.400 [1.420]             -                       201 [197]                   6Jx14         175HR14               geen 2800CS              68-71                 6.283 [1.949]               151 (206)                 6cyl/12v         2.788                 -                  4M [3A]          2x Zenith 35/40 Carb.      Benzine           Coupe                2            1.355 [1.375]             -                       206 [203]                   6Jx14         195/70HR14          geen 3.0CS                 71-73                 3.925 [2.807]               132 (180)                 6cyl/12v         2.985                 -                  4M [3A]          2x Zenith 35/40 Carb.      Benzine           Coupe                2            1.400 [1.420]             -                       213 [209]                   6Jx14         195/70VR14          geen 3.0CS                 73-75                    618 [860]                  132 (180)                 6cyl/12v         2.985                 -                  4M [3A]          2x Zenith 35/40 Carb.      Benzine           Coupe                2            1.400 [1.420]             -                       213 [209]                   6Jx14         195/70VR14          geen 3.0CSi                71-72                 6.506 [?]                      146 (200)                 6cyl/12v         2.985                 -                  4M [3A]          Bosch D-jetronic              Benzine           Coupe                2            1.400 [1.420]             -                       220 [216]                   6Jx14         195/70VR14          geen 3.0CSi                73-75                    207 [215]                  146 (200)                 6cyl/12v         2.985                 -                  4M [3A]          Bosch D-Jetronic             Benzine           Coupe                2                -                             -                      220 [216]                    6Jx14         195/70VR14          geen 3.0CSi                74-75                 1.429 [-]                           -                          6cyl/12v         3.003                 -                  4M [-]             Bosch D-Jetronic             Benzine           Coupe                2                -                             -                      220 [-]                        6Jx14         195/70VR14          geen                                                                                  
[ ] = automaat
BMW E9
PRIJSWAARDE
     Nieuwprijs                  Cat. A            Cat.B             Cat.C            Cat.D
2.5CS                   n.n.b                           27.950              17.950              11.150              5.950  2800CS                n.n.b.                          30.150              18.950              11.150              5.590                3.0CS                   n.n.b.                          39.950              26.150              14.950              6.950              3.0CSi                  n.n.b.                          44.950              31.950              18.950              9.150                                                         
Prijzen in Euro , jan.2017  Cat. A = Zeer goede staat, Cat. B = goede staat, Cat. C = matige staat, Cat. D = zeer matige staat
BMW E9
DE KUNSTGALERIE
De stijvolle coupe van BMW, geniet en investeer
HET SPORTIEVE ALTERNATIEF