BMW
BMW E10 (2002 - 2002ti - 2002tii - Cabriolet - Targa)
DE ULTIEME ALLESKUNNER
SUCCESVOL NUMMER 2002
Met z’n 2.0 liter motor behoorde BMW aan de top van de middenklasse.
BMW E10
CHRONOLOGIE
68 In januari verschijnt het eerste 2002-model, voorzien van een 1990cm3  motor afkomstig uit de 2000, vierdeurs model. In september komt er een sportievere versie de ti.  De met verhoogde compressieverhouding en dubbele carburateurs levert 120pk en vervangt de 1600TI. 71Na slechts een korte periode wordt de 2002ti vervangen door de 2002tii. Deze twee liter motor werd voorzien van een kugelfisher benzine injectiesysteem en gaf de auto een vermogen van 130pk. 73 In september volgt er een facelift voor de 02-modellen. De ronde achterlichten werden vervangen door rechthoekige en de metalen grille vervangen door kunststof exemplaren. 75 Juni kwam het einde van de 02 reeks, behalve voor de 1502. De 02-serie werd vervangen door de 3-serie.
DE E10, BMW 2002 serie
Snel, wendbaar en sportief
BMW E10
TECHNISCHE GEGEVENS
Productiejaar     Productieaantal     Vermogen (kW/pk)   Cilinders    Inhoud (cm3)   Motortype    Transmissie   Brandstofsysteem     Brandstof      Carroserie    Deuren    Gewicht (kg)    0-100km/h (sec.)     Topsnelheid (km/h)      Velg              Band               Bijzonderheid
2002                 68-73               289.254 [ 36.663]            74 (100)                 4cyl/8v           1.990                  M10               4M [3A]         Solex 40 PDSI                 Benzine            Coach                2                990 [1.010]           - [-]                                  173 [169]                  4.5Jx13           165SR13            geen 2002                 73-75                           -                          74 (100)                 4cyl/8v           1.990                  M10               4M                 Solex 40 PDSI                 Benzine            Coach                2             1.030                       - [-]                                  173                           5Jx13              165SR13            geen 2002Cabrio        71                           200                           74 (100)                 4cyl/8v           1.990                 M10               4M                  Solex 40 PDSI                Benzine            Cabriolet            2             1.040                       -[-]                                   171                           4.5Jx13           165SR13            geen         2002 Targa        71-75                   2.317                           74 (100)                 4cyl/8v           1.990                 M10               4M                  Solex 40 PDSI                Benzine            Targa                 2             1.040                       - [-]                                   171                          4.5Jx13           165SR13            geen   2002 ti              68-71                 16.448                           88 (120)                 4cyl/8v           1.990                 M10               4M                  2x Solex 40 PHH            Benzine            Coach                2                990                       - [-]                                   185                          5Jx13              165HR13            geen     2002 tii             71-74                  38.703                          95 (130)                 4cyl/8v           1.990                 M15               4M                  kugelfisher PL04            Benzine            Coach                2             1.010                       - [-]                                   190                          5Jx13              165HR13            geen                                                                               
[A] = automaat
BMW E10
PRIJSWAARDE
     Nieuwprijs                  Cat. A            Cat.B             Cat.C            Cat.D
2002                     DM 15.485                 24.250                 13.950                7.750               3.950  2002Cabrio       DM 45.950                  45.950                 31.150              20.250             11.850            2002Targa           DM 28.150                  28.150                 17.950              11.950               5.750 2002 ti                  DM 19.980                 44.750                 29.750              15.950               8.150 2002 tii               DM 22.690                 45.950                  29.800              16.100               8.400
Prijzen in Euro , 1-2017 Cat. A = Zeer goede staat, Cat. B = goede staat, Cat. C = matige staat, Cat. D = zeer matige staat
BMW E10
DE KUNSTGALERIE
MULTI-INZETBARE BMW
Van coach, cabriolet naar Targa, de vele mogelijkheden van BMW
Explosieve vermogensgroei Vanaf januari 1968 kwam de 2002 met zijn twee liter motor. De 2002ti werd vanaf september leverbaar als opvolger van de 1600TI. Wat opvallend is dat met de wisseling van de twee modellen dat de letters TI met de komst van de 2002ti klein worden geschreven. In september 1969 werd voor de 2002 een automaat leverbaar. Vanaf februari 1971 verdween de dubbele caburateur versie, de 2002ti werd vervangen door een mechanische benzine injectie model de 2002tii, deze leverde een vermogen van 130pk.
Openlucht rijden In 1967 introduceerde BMW de 1600 Cabriolet, deze vol cabriolet werd gebouwd door Baur. In 1971 had BMW zelfs drie verschillende cabriolets op de prijslijst staan. De 1602 en de 2002 in twee varianten, een volcabriolet en de targa uitvoering. Voor de 2002 Cabriolet werd de carrosserie van de 1602 Cabriolet gebruikt en voorzien van een twee liter motor. Toch waren er vele problemen met deze uitvoering, de twee liter motor was te sterk de carrosserie was niet voldoende stijf, hierdoor besloot BMW na 200 exemplaren te stoppen met de productie.
Naast de torsiestijfheid was ook voor de grootste afzetmarkt Verenigde Staten veiligheid een belangrijke issue. Met deze vooruitzicht leverde BMW vanaf mei 71 de targa, een bijzonderheid was het niet er waren voldoende andere merken waren die een targa in hun modellenprogramma hadden.