BMW
BMW E20 (2002 Turbo)
DAAR IS HET TURBO TIJDPERK
DE EERSTE TURBO
BMW introduceert de eerste in productie gebouwde auto met turbo motor.
BMW E20 (Turbo)
CHRONOLOGIE
73 Debuut van de 2002 Turbo, voorzien van een twee liter motor met turbocompressor. Met 170pk waren de motorprestaties erg hoog maar de auto had wel te kampen met een grote tubo-lag, dat betekent dat de turbo pas vanaf 4000 omwentelingen zijn werking ging doen. De 2002 turbo werd tevens voorzien van een aangepast onderstel en voorzien van aerodynamische aanpassingen zoals achterklep- en voorspoiler. 74 Na 1672 stuks werd de productie gestaakt.
BMW 2002 TURBO
Extreem sportief
BMW E20 (Turbo)
TECHNISCHE GEGEVENS
Productiejaar     Productieaantal     Vermogen (kW/pk)   Cilinders    Inhoud (cm3)   Motortype    Transmissie   Brandstofsysteem     Brandstof      Carroserie    Deuren    Gewicht (kg)    0-100km/h (sec.)     Topsnelheid (km/h)      Velg              Band               Bijzonderheid
2002 Turbo        74-75                     1.672                          125 (170)                4cyl/8v             1.990             M10                   4M              Kugelfisher PL04             Benzine             Coach                2                 1.080                        -                                    210                        6Jx13            185/70HR13        geen  
[A] = automaat
BMW E20 (Turbo)
PRIJSWAARDE
     Nieuwprijs                  Cat. A            Cat.B             Cat.C            Cat.D
2002 turbo         DM 18.720                  68.950                 48.950             30.750             16.550
Prijzen in Euro , 1-2017 Cat. A = Zeer goede staat, Cat. B = goede staat, Cat. C = matige staat, Cat. D = zeer matige staat
BMW E20 (Turbo)
DE KUNSTGALERIE
OVERCAPACITEIT
170PK - 210 KM/h
Het Turbo tijdperk Vanaf de jaren 70 kwam de turbocompressor, deze compressor afkomstig uit de vliegtuigbouw zorgde voor enorme prestaties, ook BMW wilde de mogelijkheden onderzoeken omdat er behoefte was om de sportieve prestaties te vergroten. Omdat de twee liter motor uit de 02 serie sterk genoeg was werd deze dan ook voorzien van dit vermogensontwikkelingsapparaat. Met compressor en mechanische Kugelfisher benzine-inspuiting reikte het vermogen al snel naar 170pk, wat in die tijd ongekend hoog was.
De 170pk vroeg wel naar allerlei carrosserie aanpassingen om het motorvermogen goed op het asfalt te krijgen, daarom paste men een slip-differentieel toe en brede banden. Door de geringe band vrijheid besloot men de wielkasten te vergroten en te voorzien van spatbordverbreders. gepresenteerd. Hij werd uiteraard voorzien van een achterwielaandrijving en is daarmee uniek in zijn klasse. Ook aan de aerodynamica werd gedacht, de 2002 Turbo kreeg een achterklepspoiler en een grote voorspoiler waar een oliekoeler werd geplaatst.
De Turbo belijning op de zijkant en voorspoiler gaf de auto een nog agressiever uiterlijk, een bijzonder kenmerk was het in spiegelbeeld geplaatste tekst op de voorspoiler. Toch haalde men deze tekst al snel van de auto omdat de auto geassocieerd werd met een grote brandstofverbruiker terwijl in de jaren 70 juist een brandstofschaarste was. De autoverkopen hadden onder de eerste oliecrisis zeer te lijden, BMW zat verkeerd met haar modellen en zeker de benzinesleurpende 2002 Turbo, met ongeveer 1600 stuks en nog geen twee jaar productie werd de Turbo uit het programma gehaald.
WIST U DAT?
       de 2002 Turbo in Nederland slechts 18 maal is verkocht        er in de USA slechts 1 Turbo is verkocht        615 stuks in de kleur Polaris Metallic is geleverd        de overige 1049 in de kleur Chamonix zijn geleverd.
PRODUCTIECIJFERS
jan       feb       mrt       apr       mei       jun       jul       aug       sep       okt       nov       dec
JAAR 1973                           -            -            -           -            -            -             2          1            2            2         -               5 1974                         113         74        128        179        186      172      252        50        185          98         11           29 1975                             6         36          44          25          41        29          2          -           -            -           -               -