BMW
BMW E21 (315 - 316 - 318i - 320i - 320/6 -323i)
COMPACT EN EFFECTIEF
DE 02-REEKS OPVOLGER
Opnieuw een succesnummer van BMW
BMW E21
CHRONOLOGIE
75 De introductie van de 3-serie, E21. De kleine groei van het chassis ten behoefte aan meer beenruimte, strak uiterlijk en vele technische aanpassingen geven de E21 veel perspectief. Als introductie werden drie modellen gelanceerd, de 316, 318 en 320. alle voorzien van 4 cilinder modellen. Hetzelfde jaar kwam de 320i een viercilinder met benzineinjectie. De 1502 uit de vorige modelreeks bleef nog in het programma, voornamelijk op verzoek van enkele landen. De reden, een goedkope versie. 77 De viercilinder modellen van de 320 en 320i werden vervangen door een zes cilinder twee liter motor. De 320 kreeg een carburateur met een vermogen van 122pk. De 323i werd gelanceerd, met een zescilinder met een totaal motorinhoud van 2303cc. De 323i verkreeg een bosch K-Jetronic benzine systeem hierdoor werd het totaal vermogen 143pk. Eind 1977 kwamen ook diverse cabriolet versies ontwikkeld door de firma Baur. De Baur TC was mogelijk op alle 3-serie modellen. 80 Door de crisis introduceerde men enkele zuinige versies. De 316 kreeg een 1.8 liter motor met gereduceerd vermogen van 98 naar 90pk. De 318 verkreeg gelijk aan de 323i een Bosch K-Jetronic injectiesysteem, en ging verder als 318i. Het vermogen steeg naar 105pk. 81 Begin 1981 bracht men de goedkoopste versie op de markt, de 315. De 1.6 liter motor werd in vermogen teruggebracht van 90 naar 75pk. 82 De E21 wordt opgevolgd door de E30, een succesvolle reeks werd afgesloten.  
BMW E21
TECHNISCHE GEGEVENS
Productiejaar     Productieaantal     Vermogen (kW/pk)   Cilinders    Inhoud (cm3)   Motortype    Transmissie   Brandstofsysteem     Brandstof      Carroserie    Deuren    Gewicht (kg)    0-100km/h (sec.)     Topsnelheid (km/h)      Velg              Band               Bijzonderheid
315                       80-83                    107.838                          55 (75)                   4cyl/8v             1.573               M10                4M               Pierburg 1B2                   benzine            coach                2             1.010                       14.8                               154                            5.5Jx13           165SR13             - 316                       75-80                    337.519                          66 (90)                   4cyl/8v             1.573               M10                4M               Solex 32/32 DIDTA          benzine             coach               2              1.020                          -                                 160                            5.5Jx13           165SR13             - 316                       80-83                    zie 316                            66 (90)                   4cyl/8v             1.766                  -                  4M               Pierburg 2B4                   benzine            coach                2              1.060                          -                                 163                            5.5Jx13           165SR13            grotere cilinder inhoud 318                       75-80                      93.209                          72 (98)                   4cyl/8v             1.754                  -                  4M               Solex 32/32 DIDTA           benzine            coach                2              1.040                          -                                 168                            5.5Jx13           165SR13             -    318i                      80-83                    192.566 [-]                      77 (105)                 4cyl/8v             1.766                  -                  4M [3A]        Bosch K-Jetronic             benzine            coach                2              1.070 [1.090]              -                                 175 [170]                  5.5Jx13           165SR13             -               320/4                    75-77                    217.298                          80 (109)                 4cyl/8v             1.990                   -                 4M                Solex 32/32 DIDTA          benzine            coach                2              1.060                          -                                 173                            5.5Jx13          165SR13             - 320i/4                   75-77                    zie 320/4                         92 (125)                 4cyl/8v             1.990                   -                4M                Bosch K-Jetronic             benzine            coach                2              1.080                          -                                 182                            5.5Jx13          185/70HR13        - 320/6                    77-83                    zie 320/4 [-]                    90 (122)                 6cyl/12v           1.990                   -                4M [3A]         Solex 4A1                        benzine            coach                2              1.150 [1.170]              -                                 183 [179]                   5.5Jx13          185/70HR13        6 cilinder 323i                      77-83                    zie 320/4 [-]                  105 (143)                 6cyl/12v           2.315                   -                4m [3A]         Bosch K-Jetronic             benzine             coach                2             1.135 [1.155]               -                                 192 [188]                  5.5Jx13          185/70HR13        -   
[A] = automaat
BMW E21
PRIJSWAARDE
     Nieuwprijs                  Cat. A            Cat.B             Cat.C            Cat.D
315                               Fl. 23.470                          8.000                4.500                   2.450              1.000 316                             Fl. 26.950                        10.950              6.350                   3.850              1.450 318                             Fl. 24.444                        10.500              5.500                   3.000              1.800 318i                            Fl. 30.943                        11.950              7.950                   4.150              1.850 320/4                          Fl. 21.382                        12.950              8.100                   4.950              1.650 320i/4                         Fl. 24.620                        18.500            10.950                   9.900              2.900 320/6                          Fl. 31.737                        12.750              7.950                   4.450              1.550 323i                            Fl. 42.024                        25.590            15.750                   7.750              3.950
Prijzen in Euro of anders aangegeven, 1-2017 Cat. A = Zeer goede staat, Cat. B = goede staat, Cat. C = matige staat, Cat. D = zeer matige staat
BMW E21
DE KUNSTGALERIE
HEERLIJK EN COMFORTABEL RIJDEN
BMW maakt rijden geweldig!
De carrosserie van de kleinste BMW, de 02-serie werd al lang bekritiseerd. Daarentegen werd het rijplezier en prestaties veel goed. Toch moest de 02- serie opvolger groter worden, technische verfijning, rijplezier en hoge kwaliteit verkrijgen. De opdracht was duidelijk, de lijnen van de 02-serie moesten minimaal overeenkomstig zijn. Toch heeft de ontwikkeling maar liefst 5 jaar geduurd, dat resulteerde in een veilige, stabiele en kwalitatieve auto. De oliecrisis, die de benzine duur had gemaakt, gooide opnieuw roet in het eten. Er ontstond een grote vraag naar de goedkoopste benzinesoort, terwijl de motoren van BMW super benzine nodig had. Er moesten dus motoren komen die op de andere brandstof konden lopen.
Technici hadden hun handen vol aan de wijzigingen, er moest ook nog meer vermogen krijgen dan de 02-serie. Uiteindelijk lukte dat en zo kreeg de 316, 90pk, dus 5pk meer dan de 1602. De 1800 motor kreeg 8pk meer en de 2.0liter met een totaal van 109pk. Vele kwalitatieve wijzigingen vanuit de 02-serie zijn doorgevoerd, zoals het ventilatiesysteem, lichtopbrengst en het gehele onderstel.  Eind 1975 kwam er als aanvulling de 320i, die een elektronische benzine injectie kreeg met 125pk aan vermogen had.   In 1977 kwamen er grote veranderingen, speciaal op motorenvlak, de twee liter motoren kwamen te vervallen en werden opgevolgd door een twee liter zescilinder motoren.
Er kwam een stille en trillingvrije motor, met 122pk. In hetzelfde jaar paste BMW een andere krukas toe in de nieuwe 2.0 litermotor, hierdoor groeide het totale motorinhoud naar 2315cc. Hierdoor werd de 323i geboren met een vermogen van 143pk. Het onderstel werd aangepast en de auto kreeg rondom schijfremmen. De auto verkreeg weer haar sportieve imago terug. Eind 1977 kwam er een cabriolet versie als Baur TC model met rolbeugel. Door stijging van brandstofprijzen lanceerde men in 1980 nog de 316 met 1766cc, de 318 werd voorzien met een elektronische benzine injectie. In 1981 komt de opvolger van de 1502, de 315. Eind 82 wordt de E21 modellen-reeks opgevolgd door de E30.