BMW
BMW E24 (630CS - 633CSi - 635CSi - M635CSi )
THE SHARK-NOSE CAR
WISSELING VAN DE WACHT
Om de populariteit van de coupe weer wat op te krikken ontstond de 6-serie.
BMW E24
CHRONOLOGIE
76 Einde productie van de E9-modellen, de coupe-reeks van BMW. Tijdens de autoshow in Geneve werd de nieuwe E24-reeks geïntroduceerd. Deze groter, luxeuzer en gestroomlijnder carrosserie met een verbeterd onderstel op basis van 5-serie sedan. BMW introduceerde met de volgende modellen, 630 CS met een 2985cc met een grote solex carburateur en had een vermogen van 185pk. Naast de 3.0 liter versie kwam er ook een 3.3 liter, de 633 CSi. Deze zes in lijn motor met een cilinderinhoud van 3205cc-injectiemotor die 200pk leverde. 78 De 6-serie werd uitgebreid met de 635CSi, voorzien met een 3453cc metende injectiemotor. Als bijzonderheid was de eerste standaard geleverde vijfversnellingsbak, tevens werd de auto voorzien van spoiler voor en achter. 79 De 630 CS werd vervangen door een modernere injectiemotor, de 628CSi had een 2788cc injectiemotor en had een vermogen van 184pk. 82 Facelift met uitgebreide detail verbeteringen, zoals vernieuwde wielophanging. De 633CSi wordt opgevolgd door de 635CSi met een motorinhoud van 3430cc. 83 Opnieuw een uitbreiding van de serie met de M635CSi, deze was afkomstig van de Motorsport afdeling. De auto was voorzien van de uit de M1 afkomstige motor. De motor was voorzien van twee nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Het vermogen reikte naar 286pk uit 3453cc. 86 De 635 werd leverbaar met een katalysator, het vermogen van de daalde van 218 naar 185pk, het vermogen van de M635CSi daalde naar 260pk. 87 Het vermogen van de 635CSi KAT uitvoering werd het vermogen weer terug gebracht naar de oorspronkelijke 211pk, de 628CSi werd uit het programma gehaald. 89 De productie van de 6-serie werd gestaakt, de 6 werd opgevolgd door de 8-serie.
BMW E24
TECHNISCHE GEGEVENS
Productiejaar     Productieaantal     Vermogen (kW/pk)   Cilinders    Inhoud (cm3)   Motortype    Transmissie   Brandstofsysteem     Brandstof      Carroserie    Deuren    Gewicht (kg)    0-100km/h (sec.)     Topsnelheid (km/h)      Velg              Band               Bijzonderheid
628CSi                    79-82                    5.951                          135 (184)               6cyl/12v           2.788                    -                 4M [3A]           Bosch L-Jetronic            benzine             coupe               2           1.475 [1.495]                -                            208 [206]                              6Jx14         195/70VR14           - 628CSi                    82-87                  zie 628CSi                     135 (184)               6cyl/12v           2.788                    -                 4M [3A]           Bosch L-Jetronic            benzine             coupe               2           1.475 [1.495]                -                            210 [207]                           6.5Jx14         205/70VR14           -  630CS                     76-79                    5.766                          136 (185)               6cyl/12v           2.985                    -                 4M [3A]           Solex 4A1                       benzine             coupe               2           1.475 [1.495]                -                            210 [206]                             6Jx14          195/70VR14           - 633CSi                    76-82                  23.432                          145 (197)               6cyl/12v           3.210                    -                 4M [3A]           Bosch L-Jetronic            benzine             coupe                2           1.495 [1.510]                -                            215 [209]                             6Jx14         195/70VR14           - 633CSi                    82-87                  zie 633CSi                     145 (197)               6cyl/12v           3.210                    -                 4M                  Bosch L-Jetronic            benzine             coupe                2           1.495                            -                            215                                   6.5Jx14         205/70VR14           -    635CSi                    78-82                  45.212                          160 (218)                6cyl/12v          3.453                    -                 4M [3A]           Bosch L-Jetronic            benzine             coupe                2           1.470 [1.495]                -                            222 [218]                          6.5Jx14         195/70VR14           -               635CSi                    82-85                  zie 635CSi                     160 (218)                6cyl/12v          3.430                    -                 4M                  Bosch Motronic              benzine             coupe                2           1.470                            -                            225                                   6.5Jx14         205/70VR14           - 635CSi                    87-89                  zie 635CSi                     155 (211)                6cyl/12v          3.430                    -                 4M [3A]           Bosch Motronic              benzine             coupe                2           1.470 [1.495]                -                            225 [220]                         6.5Jx14          205/70VR14        katalysator M635CSi                 87-89                   5.915                            210 (286)                6cyl/24v          3.453                   -                  5M                  Bosch Motronic              benzine             coupe                2           1.510                            -                            250                               165TR390        220/55VR390         - M635CSi                 86-89                  zie M635CSi                   191 (260)                6cyl/24v          3.453                   -                  5M                  Bosch Motronic              benzine             coupe                2           1.510                            -                            240                               165TR390        220/55VR390        katalysator   
[A] = automaat
BMW E24
PRIJSWAARDE
     Nieuwprijs                  Cat. A            Cat.B             Cat.C            Cat.D
628CSi                                            n.n.b.                           26.900              14.000               8.000              3.850 630CS                                             n.n.b.                           30.250              17.400               8.500              4.150 635CSi                                           n.n.b.                            36.400              20.400             10.950              5.150 M635CSi                                        n.n.b.                            52.500              33.900             17.850              9.450
Prijzen in Euro of anders aangegeven, 1-2017 Cat. A = Zeer goede staat, Cat. B = goede staat, Cat. C = matige staat, Cat. D = zeer matige staat
BMW E24
DE KUNSTGALERIE
SPORTIEF, SNEL EN ELEGANT
BMW maakt rijden geweldig!
Terwijl het met de BMW coupes, zoals de 2800CS en in het bijzonder de 3.0CSL, zag de verkoop van de CS-serie minder goed uit. Ook hier speelde de oliecrisis van 1973 een belangrijke rol. Om de populariteit van de coupe weer wat op te krikken, maakte BMW snel een 2.5CS, met de kleinst mogelijke beschikbare zescilindermotor. Toch hielp dit model niet, klanten wilde een nieuw model. In 1976 bracht BMW het nieuwe model op de markt, deze werd veel beter gestroomlijnd, groter en een nog luxeuzer model, gemaakt op basis van de inmiddels ontwikkelde 5-serie. Paul Bracq, de designer van de extreme BMW Turbo, gaf hij de E24-serie een vooruitstekende neus, sharknose. Door de botsveiligheid te vergroten bleek dat de auto ruim 300kg zwaarder te zijn geworden dan de vorige coupe-serie. Door het grote gewicht paste BMW grotere motoren toe. In het voorjaar van 1976 debuteerde de 630 CS en 633 CSi met respectievelijk 185 en 200pk. Wat opviel was dat BMW nog steeds geen vijfversnellingsbak leverde, de modellen verkregen standaard een viergangsversnellingsbak of als optie een drietrapsautomaat. 
BMW kampte wel met afwerkingsproblemen, BMW en coupebouwer Karmann raakte daarover in onminne. Om de sportiviteit voor de coupe toch te waarborgen kwam in 1978 de 635CSi, een 3453cc motor die ook in de M1 sportcoupe werd gebruikt. Wel in een grote afgeslankte vorm, de 24 kleps cilinderkop werd voorzien van een 12 kleps versie wat het vermogen tot 218pk bracht. De 3.5liter versie kreeg al snel vele kopers, de met spoilers voorziene 635 CSi sloeg aan. In 82 volgde een facelift een lanceerde men de service-interval systeem, een systeem dat middels lampjes aan gaf wanneer de auto voor onderhoud moest gaan. Om de 6-serie te promoten koos BMW wederom voor een actief raceprogramma met de 6-serie, men beheerste in de beginjaren 80 het Europees Toerwagenkampioenschap. Ook BMW Motorsport afdeling leverde haar bijdrage, zij lepelde een M1 motor in de 635 en introduceerde deze als M635CSi in sommige landen M6. Met ruim 250km/u en bijna 290 pk een serieuze Porsche killer.