BMW
BMW E26 (M1)
RACE VOLBLOED
KLAAR VOOR HET CIRCUIT
Gemaakt voor racedoeleinden
BMW E25
CHRONOLOGIE
79 Fima Baur, assembleerde de eerste M1 voor het publiek. De auto kreeg een middenmotor, de M88, deze produceerde een vermogen van 277pk. Het prijskaartje voor Nederland bedroeg 199.000,- gulden. 81Productie stop van de M1.
BMW E25
TECHNISCHE GEGEVENS
Productiejaar     Productieaantal     Vermogen (kW/pk)   Cilinders    Inhoud (cm3)   Motortype    Transmissie   Brandstofsysteem     Brandstof      Carroserie    Deuren    Gewicht (kg)    0-100km/h (sec.)     Topsnelheid (km/h)      Velg              Band               Bijzonderheid
M1                          78-81                         400                        203 (277)               6cyl/24v           3.453                 M88/3            5M                  Kugelfisher PL04            benzine         Sport Coupe          2                1.300                      5.6                         262                                       7Jx16         205/55VR16          -
[A] = automaat
BMW E25
PRIJSWAARDE
     Nieuwprijs                  Cat. A            Cat.B             Cat.C            Cat.D
M1                                               Fl. 199.000                  410.000              290.000             240.000           160.000
Prijzen in Euro of anders aangegeven, 1-2017 Cat. A = Zeer goede staat, Cat. B = goede staat, Cat. C = matige staat, Cat. D = zeer matige staat
BMW E25
DE KUNSTGALERIE
SPORTIEF, SNEL EN ELEGANT
BMW maakt rijden geweldig!
Op de racecircuit was de M1 niet bijzonder succesvol, behalve in de speciaal hiervoor bedachte merkenraces, die voorafgingen aan de Formule 1 Grand Prix. De M1 was wel een van de spectaculaire productie auto uit de jaren 70. Neerpasch, de projectmanager voor de M1, werd vanaf het begin door pech gevolgd. De M1 zou niet worden geproduceerd in München om de normale productieprogramma te verstoren, men besloot hulp te vragen uit Italië. Zo werd het ontwerp toevertrouwd aan Ital Design, terwijl de de productie door Lamborghini zou worden verzorgd. Voor de aandrijving werd gebruikt gemaakt van de M88. Deze 6 cilinder met bijna 300pk zou uitermate geschikt zijn. Giugiaro van Ital Design ontwierp de auto en was duidelijk als BMW herkenbaar. Lamborghini maakte 6 prototypes onder leiding van de toptechnicus Ing. Dallara. Verder dan de zes prototypes kwam Lamborghini niet, de financiële situatie was enorm waardoor Lamborghini niet de bestelde autos kon produceren. Door de toeleveranciers en carrosseriefirma Baur werden de M1 worden afgebouwd. 
Door gebruik van vierkante buizenframe was de M1 ontzettend stijf en uitermate geschikt voor racedoeleinden. Maar met een rijklaargewicht van 1290kg was dat het voornaamste probleem. Bij BMW besefte men, al voordat de eerste 400 stuks die nodig waren voor een groep 4-homologatie. De minimale gewicht in de racecatagorie moest 1005kg zijn. Door het uitkleden van de M1 kwam men niet verder dan 1126kg. Hierdoor bleek de auto niet competitief genoeg. En door vertraging in ontwikkeling liep men ook de kansen in de groep 5 homologatie mis. Door de inspanning van BMW werden er uiteindelijk 397 modellen geproduceerd en verkocht. Ook werden er 53 stuks voor wedstrijd doeleinden verkocht.