BMW
WE BLIJVEN GROEIEN
BMW’s EERSTE DIESEL IN AANTOCHT
Om de populariteit van de coupe weer wat op te krikken ontstond de 6-serie.
BMW E28
CHRONOLOGIE
80 De nieuwe serie met veel technische verbeteringen en noviteiten in november gelanceerd. Helaas waren er te weinig verschillen met het vorige model. Het instapmodel werd voorzien van een 1.8 viercilinder carburateur motor, gevolgd door een zescilinder met 2.0 liter motor met elektronische benzine inspuiting. 81In het voorjaar werd de 2.5 liter met benzine-injectie, de 525i kort gevolgd door de 528i. In mei werd de carburateur van de 518 vervangen door een injectiemotor. De 518i verkreeg 105pk. 82 BMW introduceerde in november, twee jaar later nieuwe zuinige modellen, de 525e en 524td. De eta, verkreeg een zuinige 2.7 liter zes cilinder motor met 129pk. De 524td werd voorzien van een 6 cilinder-motor afkomstig van de 323i. Met de gemonteerde turbocompressor had de eerste diesel van BMW een vermogen van 115pk. De 524td was op dat moment de sportiefste diesel van dat moment. 84 Terugkeer van de M535i, een door de motorsport 5-serie voorzien van een krachtige 3.5liter 6-cilinder. In dat zelfde jaar introduceerde BMW de M5, voorzien met een M1-motor, met 286pk een wolf in schaapskleren. De 535i was in dat jaar de hekkensluiter, had dezelfde prestaties als de M535i maar dan zonder spoilers. 86 Het laatste model van de reeks werd een eenvoudige diesel-uitvoering, de 524 d, een diesel zonder turbo. Met slechts 86pk, geen succesnummer.
BMW E28
TECHNISCHE GEGEVENS
Productiejaar     Productieaantal     Vermogen (kW/pk)   Cilinders    Inhoud (cm3)   Motortype    Transmissie   Brandstofsysteem     Brandstof      Carroserie    Deuren    Gewicht (kg)    0-100km/h (sec.)     Topsnelheid (km/h)      Velg              Band               Bijzonderheid
518                        81-84                   40.906                          66 (90)                  4cyl/8v           1.766                M10B18          4M                   Pierburg 2B4                  benzine            sedan                4            1.160                          14.0                            164                                   5.5Jx14       175SR14              - 518i                       84-87                   37.268 [2.459]              77 (105)                4cyl/8v           1.766                M10B18          5M [4A]            Bosch L-Jetronic            benzine            sedan                4            1.200 [1.220]                                                180 [175]                            6Jx14       175HR14              -  520i                       81-85                 220.165                          92 (125)                6cyl/12v         1.990                M20B20          5M [4A]            Bosch K-Jetronic            benzine            sedan                4            1.250 [1.270]                9.9                           185 [180]                         5.5Jx14       175HR14              - 520i                       85-88                  zie 520i                          95 (129)                6cyl/12v         1.990                M20B20          5M [4A]            Bosch L-Jetronic            benzine            sedan                4            1.300 [1.320]                -                               190 [185]                            6Jx14       195/70HR14         - 525e                      83-88                        -                               90 (122)                6cyl/12v         2.693                M20B27          4M [3A]            Bosch L-Jetronic            benzine            sedan                4            1.270 [1.290]                13.1                         183 [180]                          6.5Jx14       205/70VR14        -    525e                      86-88                        -                               90 (122)                6cyl/12v         2.693                M20B27          4M [3A]            Bosch Motronic              benzine            sedan                4            1.270 [1.290]                -                               190 [185]                          6.5Jx14       195/70VR14        -               525i                       81-87                   97.050                        110 (150)                6cyl/12v          2.495                M30B25         4M                    Bosch L-Jetronic            benzine            sedan                4            1.330 [1.350]                -                                                                           6Jx14       195/70HR14        - 524d                      83-86                        -                              63 (86)                  6cyl/12v          2.443                M21D24          4M                  Diesel Einspritzpumpe     diesel               sedan                4            1.330                            -                               164                                   5.5Jx14       195/70HR14       zonder turbo 524td                     83-87                        -                              85 (115)                6cyl/12v          2.443                M21D24          4M [3A]           Diesel Einspritzpumpe     diesel              sedan                 4            1.390 [1.410]                -                               180 [176]                            6Jx14        195/70HR14      garret turbolader 528i                       81-86                   177.615                      135 (184)                6cyl/12v          2.788               M30B28           5M [4A]           Bosch L-Jetronic             benzine           sedan                 4            1.370                            -                                215                                    6Jx14        195/70VR14       - 528i                       86-87                    zie 528i                      135 (184)               6cyl/12v           2.788               M30B28           5M [4A]           Bosch L-Jetronic             benzine           sedan                 4            1.370 [1.390]                -                               215 [211]                      165TR390     200/60VR390 535i                       84-86                        -                             136 (185)                6cyl/12v          3.430              M30B34            5M                   Bosch ME-Jetronic         benzine          sedan                  4            1.390                                                             220                                   6Jx14         195/70VR14      - M535i                    84-86                    46.653                       160 (218)                6cyl/12v          3.430               M30B34           5M [4A]           Bosch ME-Jetronic          benzine           sedan                 4             1.390 [1.410]                                                225 [222]                           6Jx14        195/70VR14       -   M5                         85-87                    2.180                         210 (286)                6cyl/24v          3.453               M88/3              5M                  Bosch Motronic               benzine           sedan                 4              1.430                          -                                245                                165TR390    220/55VR390         
[A] = automaat
BMW E28
PRIJSWAARDE
     Nieuwprijs                  Cat. A            Cat.B             Cat.C            Cat.D
518                                                         Fl.  35.735                      6.900               3.750               1.750                  600 518i                                                        Fl.  43.905                      7.450               4.200               2.150                  800 520i                                                        Fl.  49.746                      8.250               5.150               2.750               1.150 525i                                                        Fl.  62.295                      8.750               5.950               3.200               1.500 525e                                                       Fl.  53.339                      8.500               5.200               2.850               1.250   528i                                                        Fl.  72.598                      9.700               6.500               3.150               1.800 535i                                                        Fl.  86.757                    12.500               8.250               5.100               2.400 M535i                                                     Fl.  95.119                    22.500             15.500               7.500               3.750 M5                                                          Fl.153.582                    52.500             33.900             17.850               9.450 524d                                                       Fl. 49.896                       7.150               4.200               2.150               1.150  524td                                                      Fl. 59.569                       8.750               6.050               3.700               1.500           
Prijzen in Euro of anders aangegeven, 1-2017 Cat. A = Zeer goede staat, Cat. B = goede staat, Cat. C = matige staat, Cat. D = zeer matige staat
BMW E28
DE KUNSTGALERIE
SPORTIEF, SNEL EN ELEGANT
BMW maakt rijden geweldig!
BMW E28 (518 - 520i - 525i -525e - 528i - 535i - M535i - M5 - 524d - 524td
De komst van een waardige opvolger van de vorige generatie 5-serie die zeven jaren in productie is geweest moest groter zijn, maar daardoor zou de nieuwe 5 teveel op de in 1977 geïntroduceerde 7-serie gaan lijken. Dus er moest een volledig nieuw concept worden ontwikkeld. Alles bij elkaar duurde het tot 1981 voordat de nieuwe 5-serie uitkwam. De eerste reacties waren gematigd, de nieuwe 5-serie leek veel op het vorige model. Er was wel een lagere neus, bredere nieren en dubbele koplampen, die afwijkende maatvoering hadden, maar uiteindelijk te weinig verschillen bood. De grote verschillen zaten onderhuids, een sterk verbeterde wielophanging, afkomstig van de 7-serie. Hierdoor was de spoorbreedte groter maar de wielbasis kleiner.
De e (Griekse letter voor eta) motor had een 2.7 liter cilinderinhoud. en was afgestemd tot een optimale en efficiënte brandstof verbranding. Door de grote cilinderinhoud leverde de motor een grote trekkracht. De eerste diesel-motor zou in eerste instantie door Steyr-Puch worden gebouwd, uiteindelijk bouwde BMW deze in München. Het ontwerp was gebaseerd op de 323i zes cilinder motor. En verkreeg de eerste sportieve diesel op de markt. Begin 1985 bracht BMW de M5 op de markt, een 5-serie voorzien van een zeer krachtige 6 cilinder-motor uit de M1. De 3.5 liter zes cilinder leverde 286pk en zorgde voor sterke prestaties.
Grotere veranderingen waren zeker te vinden in de toegepaste elektronica. zoals check-control systeem, elektrische raambediening en centrale deurvergrendeling en als optie anti blokkeer remsysteem. Het dashboard was vernieuwd, met een service interval systeem een geïntegreerde brandstofverbruikmeter in de toerenteller. De nieuwe elektronica werd ook door ge trokken in het brandstofinjectie systeem. die niet alleen op de 528i, maar ook op de 520i en 525i toegepast. Het remsysteem werd overgenomen van de 7-serie en zorgde voor voldoende remkracht. In 1983 paste men twee bijzondere voertuigen toe, namelijk de 525e en de 524td.