BMW
DE 3-SERIE CABRIOLET
MOOI EN STIJLVOL
Na tien jaar van afwezigheid introduceerde BMW een vol-cabriolet
BMW E30/2C
CHRONOLOGIE
85 Op de basis van de vernieuwde 3-serie (E30) introduceerde BMW, de 325i Cabriolet. Deze geheel nieuw en door BMW gefabriceerde auto werd een full-cabriolet met rondom verzinkbare ramen. Eveneens kwam kort na introductie de 318i en 320i. 87 De cabriolet kreeg in 1987 een update. De bumpers werden aangepast en er werden een aantal belangrijke wijzigingen in de motoren doorgevoerd. Zo werd een nieuwe viercilinder voor de 318i gemonteerd. En de 320i en 325i verkregen een nieuw brandstofinjectie systeem. 88 De uiterst snelle M3 kwam ook als cabriolet-versie. Met een 215pk sterke viercilinder motor en een topsnelheid van 230 km/h. 92 In 1990 was er de opvolger van de E30 al gepresenteerd, toch ging de productie van de cabriolet door tot 1993.
BMW E30/2C
TECHNISCHE GEGEVENS
Productiejaar     Productieaantal     Vermogen (kW/pk)   Cilinders    Inhoud (cm3)   Motortype    Transmissie   Brandstofsysteem     Brandstof      Carroserie    Deuren    Gewicht (kg)    0-100km/h (sec.)     Topsnelheid (km/h)      Velg              Band               Bijzonderheid
318i 318i 320i 320i 325i M3
[A] = automaat
BMW E30/2C
PRIJSWAARDE
     Nieuwprijs                  Cat. A            Cat.B             Cat.C            Cat.D
318i 318i 320i 320i 325i M3
Prijzen in Euro of anders aangegeven, 1-2017 Cat. A = Zeer goede staat, Cat. B = goede staat, Cat. C = matige staat, Cat. D = zeer matige staat
BMW E30/2C
DE KUNSTGALERIE
SPORTIEF, SNEL EN ELEGANT
BMW maakt rijden geweldig!
BMW E30/2C (318i - 320i - 325i - M3)
Na het einde van de 02-serie in 1966-75 de laatste echte BMW vol-cabriolet werd gefabriceerd, de tijd was rijp om een nieuwe vol-cabriolet te introduceren. Eind 1985 introduceerde BMW op basis van de tweedeurs platform een vierzits- cabriolet ontwikkeld. Met een introductieprijs van ruim 45.000 Duitse marken waren er toch meer dan tienduizend afnemers die graag met een cabriolet van BMW wilden rijden.
85-87 87-94 85-87 87-91 85-92 88-91
14.970 zie 318i 32.686 zie 320i 85.246 -
75 (102) 83 (113) 95 (129) 95 (129) 125 (170) 158 (215)
4cyl/8v 4cyl/8v 6cyl/12v 6cyl/12v 6cyl/12v 4cyl/16v
1.766 1.796 1.990 1.990 2.494 2.302
 M10B18 M40B18 M20B20 M20B20 M20B25 S14
5H [4A] 5H [4A] 5H [4A] 5H [4A] 5H [4A] 5H
Bosch L-Jetronic Bosch Motronic Bosch L-Jetronic Bosch Motronic Bosch Motronic Bosch Motronic
benzine benzine benzine benzine benzine benzine
cabriolet cabriolet cabriolet cabriolet cabriolet cabriolet
2 2 2 2 2 2
1.150 [1.170] 1.230 [1.250] 1.250 [1.270] 1.250 [1.270] 1.330 [1.350] 1.360
12.0 11.5 10.1 9.2 8.1 7.3
182 186 [183] 196 [193] 196 [193] 213 [209] 239
5.5Jx14 5.5Jx14 5.5Jx14 5.5Jx14 5.5Jx14 7Jx15
195/65HR14 195/65HR14 195/65HR14 195/65HR14 195/65VR14 205/55ZR15
- - - - - -
NLG  - NLG - NLG - NLG - NLG - NLG -
- - - - -
- - - - -
- - - - -
- - - - -
De eerste productieauto liep in mei 1986 van de band, als introductiemodel werd de 325i gebruikt. Kort erna volgde een vier-cilinder 318i en de zes-cilinder de 320i. In 1987 introduceerde BMW een nieuwe motor voor de 318i, waarbij het toenam van 102 naar 113pk. In 1994 stopte de productie van de E30/2C, de vol- cabriolet. Vanaf 1988 kwam er ook een uiterst snelle cabriolet, de M3 cabriolet met 215pk en een topsnelheid van 230 km/h. In de herfst van 1990 presenteerde BMW de opvolger (E36), toch ging de productie van 318i cabrio tot 1993 door.