BMW
DE TWEE- EN VIERDEURS 3-SERIE
BMW BLEEF “GELUKKIG” EIGENWIJS
BMW bleef vasthouden aan de achterwielaandrijving
BMW E30
CHRONOLOGIE
83 De vernieuwde 3-serie meldt zich met een gestroomlijnder carrosserie en veel technische verbeteringen. Nieuwe Baur-cabriolet, De 320i met benzine-injectie. De 6-cilinder modellen (320i/323i) verkregen een vijfversnellingsbak. De serie werd aangevuld met een 326 en 318i. De modellen reeks was verkrijgbaar in een twee- en vierdeurs uitvoering. 85 De 323i werd vervangen door de 325i met een 2.5 liter 6-cilinder motor (170pk) en werd standaard voorzien van een ABS remsysteem. Tevens lanceerde men de 325iX, een krachtige permanent vierwielaangedreven uitvoering. In dat zelfde jaar kwam de 325i cabriolet, deze full-cabrio, zonder rolbeugel was ontworpen en geproduceerd door BMW, de Baur cabriolet met rolbeugel en vaste zijramen bleef beschikbaar. De serie werd volledig door de 324d, met een zes-cilinder dieselmotor met een inhoud van 2.4 liter en 86pk. 86 In 1986 leverde de BMW Motorsport-divisie de legendarische M3 af, een twee-deurs versie met een 2.3 liter- viercilindermotor, twee nokkenassen en zestien kleppen. (195pk) 87 TModernisering voor de gehele 3-serie, alle modellen verkregen een vijfversnellingsbak. De 318i kreeg een geheel nieuw ontworpen motor (113pk) en de 316i kreeg de “oude” 318i injectiemotor met een cilinderinhoud van 1.8 liter en 102pk). De 324td kwam ook ten tonele, de zescilinder dieselmotor kreeg een turbo waarmee het vermogen steeg naar 115pk. 88 In 1988 verscheen de op basis van de 320i, 325i, 325iX of 324td de Touring. De 316i die voorzien was van de “oude”1.8 liter motor kreeg een geheel nieuw ontworpen 1.6 liter motor (100pk). De full-cabriolet was nu ook leverbaar als 320i of M3. 89 Nieuwe uitvoering de 318iS met twee nokkenassen en zestien kleppen (136pk). De Touring werd ook leverbaar als 318i. 91 Einde productie van de E30
BMW E30
TECHNISCHE GEGEVENS
Productiejaar     Productieaantal     Vermogen (kW/pk)   Cilinders    Inhoud (cm3)   Motortype    Transmissie   Brandstofsysteem     Brandstof      Carroserie    Deuren    Gewicht (kg)    0-100km/h (sec.)     Topsnelheid (km/h)      Velg              Band               Bijzonderheid
316 318i 320i 323i 325i 316 318i 320i 325iX 316i 318i 318iS 320i 325e 325e 324d 324td                 
[A] = automaat
BMW E30
PRIJSWAARDE
     Nieuwprijs                  Cat. A            Cat.B             Cat.C            Cat.D
316 316i 318i 318iS 320i 323i 325i 325iX 325e 324d 324td
Prijzen in Euro of anders aangegeven, 1-2017 Cat. A = Zeer goede staat, Cat. B = goede staat, Cat. C = matige staat, Cat. D = zeer matige staat
BMW E30
DE KUNSTGALERIE
SPORTIEF, SNEL EN ELEGANT
BMW maakt rijden geweldig!
BMW E30 (316 - 316i - 318i - 318iS - 320i - 323i - 325i - 325iX - 325e - 324d - 324td
Eind 1982 kwam er een aflossing van de E21, de succesvolle 3-serie. Na de teleurstellende introductie van de 5-serie riep ook de introductie van de 3-serie dit ook op, te weinig voortgang in design en technologie. De compacte middenklassers waren toentertijd voorzien van voorwielaandrijving en strakke stroomlijnvormen. BMW had overwogen om over te stappen op voorwielaandrijving maar met race activiteiten in de planning bleef men bij het bestaande concept, achterwielaandrijving. In afmetingen was de 3-serie wel voldoende aangepast, het model was iets korter maar breder geworden. De achterwiel ophanging werd in detail aangepakt en verbeterd. Het hakerig schakelen van de vorige modellen werd door nieuwe versnellingsbakken opgelost. De dashboards werden vervangen door een moderne versie en de zescilinder modellen kregen standaard brandstofinjectie en vijfversnellingsbak. De 2-deurs modellen werden als introductie modellen gebruikt, de 4-deurs modellen volgde erna.  
De serie werd tevens uitgebreid met een full-cabriolet versie, zonder rolbeugel en ruitframes. Ook de afdeling Motorsport van BMW lanceerde de de inmiddels legendarische M3, een 3-serie voorzien van een 4-cilinder 16 kleps motor met 2.3 liter inhoud. Als afsluiting van het modellen gamma introduceerde BMW een touring versie, een stationwagen met 1.8i, 2.0i, 2.5i benzine en een turbodiesel versie.
De introductie van de nieuwe serie bestond uit een 316 met carburateur-motor, gevolgd door een 318i, 320i en 323i alle voorzien van een elektronische brandstofinjectie.De 2-deurs versie was ook leverbaar als TC uitvoering afkomstig van Baur, de targa-modellen was voor elk motortype leverbaar en zag wat aantrekkelijker uit omdat de opvallende rolbeugel smaller werd dan de vorige serie. De oude drieversnelling automaat werd vervangen door een vier versnellingsbak afkomstig uit de 7-serie. Na drie jaar werd de huidige 323i vervangen door een 2.5liter motor, met betere cilinderkop en aangepaste cilinderinhoud behaalde de 325i een vermogen van 170pk. Tevens introduceerde men een ix type, vier- wielaandrijving als Quarto concurrent.
83-85 83-85 83-85 83-85 83-85 85-87 85-87 85-87 85-92 87-94 87-94 89-92 87-91 85-86 86-87 85-91 87-91
 - - - - - - - - - - - - - - - - -
66 (90) 77 (105) 92 (125) 110 (150) 125 (170) 66 (90) 75 (102) 95 (129) 125 (170) 74 (100) 83 (113) 100 (136) 95 (129) 90 (122) 95 (129) 63 (86) 85 (115)
4cyl/8v 4cyl/8v 6cyl/12v 6cyl/12v 6cyl/12v 4cyl/8v 4cyl/8v 6cyl/12v 6cyl/12v 4cyl/8v 4cyl/8v 4cyl/16v 6cyl/12v 6cyl/12v 6cyl/12v 6cyl/12v 6cyl/12v
1.766 1.7766 1.990 2.316 2.494 1.766 1.766 1.990 2.494 1.594 1.796 1.796 1.990 2.693 2.693 2.443 2.443
 M10B18 M10B18 M20B20 M20B23 M20B25 M10B18 M10B18 M20B20 M20B25 M40B16 M40B18 M42B18 M20B20 M20B27 M20B27 M21D24 M21D24
4H 5H [4A] 5H [4A] 5H [4A] 5H [4A] 5H 5H [4A] 5H [4A] 5H [4A] 5H 5H [4A] 5H 5H [4A] 5H 5H 5H 5H
Pierburg 2BE Bosch L-Jetronic Bosch L-Jetronic Bosch L-Jetronic Bosch Motronic ME Pierburg 2BE Bosch L-Jetronic Bosch L-Jetronic Bosch Motronic ME Bosch Motronic Bosch Motronic Bosch Motronic M1.7 Bosch Motronic Bosch Motronic Bosch Motronic - -
benzine benzine benzine benzine benzine benzine benzine benzine benzine benzine benzine benzine benzine benzine benzine diesel diesel
coach/sedan coach/sedan coach/sedan coach/sedan coach/sedan coach/sedan coach/sedan coach/sedan coach/sedan coach/sedan coach/sedan coach/sedan coach/sedan coach/sedan coach/sedan sedan sedan
2 / 4 2 / 4 2 / 4 2 / 4 2 / 4 2 / 4 2 / 4 2 / 4 2 / 4 2 / 4 2 / 4 2 / 4 2 / 4 2 / 4 2 / 4 4 4
1.020 1.020 [1.040] 1.120 [1.140] 1.140 [1.160] 1.200 [1.220] 1.040 1.200 [1.040] 1.120 [1.140] 1.280 [1.300] 1.100 [1.120] 1.020 [1.040] 1.135 1.120 [1.140] - - - -
12.0 11.5 10.1 9.2 8.1 12.0 11.0 10.1 9.1 12.0 11.0 10.0 10.1 - - - -
175 185 [181] 200 [197] 205 [203] 220 [217] 175 185 [181] 200 [197] 210 [206] 185 190 [186] 205 200 [197] - - - -
5Jx14 5Jx14 5.5Jx14 5.5Jx14 5.5Jx14 5Jx14 5.5Jx14 5.5Jx14 6Jx14 5.5Jx14 5.5Jx14 5.5Jx14 5.5Jx14 - - - -
175TR14 175HR14 195/65HR14 195/65HR14 195/65VR14 175TR14 195/65HR14 195/65HR14 195/65VR14 175TR14 195/65HR14 195/65HR14 195/65HR14 - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - -
NLG 33.662 NLG 40.033 NLG 34.921 NLG 49.667 NLG 53.511 NLG 46.218 NLG 69.533 NLG 82.361 NLG 47.021 NLG 52.312 NLG 64.592
- - - - - - - - - - -
3.650 4.750 5.250 7.950 6.250 5.950 7.650 7.750 - - -
1.450 1.950 2.750 4.950 3.750 3.250 4.750 4.750 - - -
500 800 850 1.750 1.250 1.275 1.950 1.950 - - -
meerprijs 4drs t/m1987 Fl.1.290,- vanaf 1988 Fl.1.600,-