BMW
DE SPORT EVOLUTIE
MOTORSPORT DNA
Een echte winnaar!
BMW E30/2S
CHRONOLOGIE
86 De eerste M3 versie werd geïntroduceerd, voorzien van een 2.3 liter met katalysator en 195pk motorvermogen. De motorsport fabriek kon de aantallen niet aan, daarom werden de M3-sedan modellen in de BMW fabriek in München gebouwd. 87 De eerste van de drie evolution modellen werd gebouwd, de evolution I uitvoering kreeg een 200pk motor met diverse carrosserie aanpassingen. 88 In 1988 kwam de tweede evolution model, de motor werd verder opgevoerd tot 220pk, de velgen werden vergroot van 15 naar 16 inch. In oktober werd naar aanleiding van het verkrijgen van het Europees Toerwagen kampioenschap werden 150 stuks M3 Europa Meister 88 edition ge- bouwd. De M3’s van deze editie kregen lederen bekleding. Eveneens kwam de M3 als cabriolet versie 89 480 exemplaren voorzien van een 215pk motor genoemd naar de BMW coureur Johnny Cecotto genaamd, de rechts gestuurde auto’s die voor de Engelse markt beschikbaar waren kregen de Robert Ravaglia Edition M3’s die identiek waren. 90 De laatste exclusieve editie was de Sport Evolution voorzien met een vergrote 2.5 liter viercilinder motor met een vermogen van 238pk. De cabriolet werd voorzien van een 215pk motor.
BMW E30/2S
TECHNISCHE GEGEVENS
Productiejaar     Productieaantal     Vermogen (kW/pk)   Cilinders    Inhoud (cm3)   Motortype    Transmissie   Brandstofsysteem     Brandstof      Carroserie    Deuren    Gewicht (kg)    0-100km/h (sec.)     Topsnelheid (km/h)      Velg              Band               Bijzonderheid
M3 M3 evo I M3 evo II M3 EM88 M3 JC edition M3 RR edition M3 SE M3 cabriolet M3 cabriolet
[A] = automaat EM88 = Europa Meister 88 JC edition = Johnny Ceccoto Edition RR edition = Roberto Ravalia Edition SE = Sport Evolution
BMW E30/2S
PRIJSWAARDE
     Nieuwprijs                  Cat. A            Cat.B             Cat.C            Cat.D
M3 M3 evo I M3 evo II M3 EM88 M3 JE Edition M3 Sport Edition M3 Cabriolet
Prijzen in Euro of anders aangegeven, 1-2017 Cat. A = Zeer goede staat, Cat. B = goede staat, Cat. C = matige staat, Cat. D = zeer matige staat
BMW E30/2S
DE KUNSTGALERIE
KLAAR VOOR HET CIRCUIT
DE WINNAAR VAN VELE EUROPESE KAMPIOENSCHAPPEN
BMW E30/2S (M3 - M3 cabriolet)
De eerste generatie BMW M3 kwam voort uit de succesvolle 3-serie (E30) reeks die in november 1982 werd gelanceerd. Als sportwagen werd hij gebaseerd op het originele tweedeurs-koetswerk, in plaats van de zwaardere vierdeurs- uitvoering. De M3 werd in september 1985 als prototype tijdens de IAA in Frankfurt geïntroduceerd, maar de verkoop startte pas een jaar later. De eerste productie M3 werden in september 1986 gebouwd, de laatste M3’s rolde in december 1990 van de band.. Door de hoge vraag deed in mei 1988 de cabriolet- uitvoering zijn intrede; deze bleef tot juli 1991 in productie. Om de M3 als groep-A toerwagen te kunnen homologeren, was BMW verplicht er minimaal 5.000 exemplaren te produceren. Omdat de BMW-Motorsport fabriek in Garching de hoge vraag niet kon verwerken werden de M3’s in de BMW-fabriek te München vervaardigd. De M3-sedans werden echter niet op dezelfde wijze geassembleerd als de overige modellen uit de E30-reeks. Er werkte speciale teams aan de subassemblages waar onderandere de motor achteraf in de productielijn werden gebracht. Alle M3’s werden uitsluitend met linkse besturing voorzien. Het koetswerk van de M3-sedan werd overgenomen van de tweedeurs E30, maar het plaatwerk werd drastisch aangepast. Zo was alleen de motorkap hetzelfde als de E30-reeks, de rest was gewijzigd. Zo stond de achterraam onder een andere hoek dan de “normale” E30, hierdoor kon de luchtstroom beter naar de achterspoiler worden gevoerd.  
sep. 1986 feb. 1987 mrt. 1988 okt. 1988 apr. 1989 apr. 1989 dec. 1989 mei 1988 mrt 1990
14.923 505 501 150 480 25 600 786 zie M3 cabrio
143 (195) 147 (200) 161 (220) 143 (195) 158 (215) 158 (215) 175 (238) 143 (195) 158 (215)
4cyl/16v 4cyl/16v 4cyl/16v 4cyl/16v 4cyl/16v 4cyl/16v 4cyl/16v 4cyl/16v 4cyl/16v
2.302 2.302 2.302 2.302 2.302 2.302 2.453 2..302 2.302
 - - - - - - - - -
5H 5H 5H 5H 5H 5H 5H 5H 5H
Bosch Motronic Bosch Motronic Bosch Motronic Bosch Motronic Bosch Motronic Bosch Motronic Bosch Motronic Bosch Motronic Bosch Motronic
benzine benzine benzine benzine benzine benzine benzine benzine benzine
coach coach coach coach coach coach coach cabriolet cabriolet
2 2 2 2 2 2 2 2 2
1.285 - 1.200 - - - - 1.415 -
- - - - - - - - -
- - - - - - - - -
7Jx15 7Jx15 7.5Jx16 - 7.5Jx16 - - 7Jx15 -
205/55ZR15 - 225/45ZR16 - 225/45ZR16 - - 205/55ZR15 -
- - - - - - - - -
NLG  - NLG - NLG - NLG - NLG - NLG -
89.900 92.500 93.500 95.000 95.000 105.000 87.500
41.950 42.500 44.000 46.150 46.150 49.500 39.500
27.500 29.500 31.150 32.250 32.250 36.500 26.750
15.950 16.350 16.950 17.300 17.300 20.750 14.150
Evolution I model Tussen februari en mei 1987 werd de eerste van drie evolution-uitvoeringen gebouwd. De motor kreeg geen katalysator en enkele wijzigingen aan de cilinderkop gaf de motor een vermogen van 200pk. De kenmerkende voorspoiler lip was het optisch verschil van de gewone M3. Evolution II model Dit exemplaar werd in de periode maart en mei 1988 gefabriceerd, er werden slechts 501 evolution II modellen gebouwd. De motor is opgevoerd naar 220pk, de andere zuigers, nokkenassen en verhoogde compressieverhouding zorgde voor de extra aantal pk’s. De motor is herkenbaar aan de witte kleppendeksel met de drie motorsport kleuren. De velgen werden vergroot in diameter van 15 naar 16 inch. M3 Europa Meister 88 edition Gefabriceerd op oktober 1988 en werden slechts 150 exemplaren gebouwd. De 195pk motor met katalysator en leren bekleding maakte het tot deze edition. M3 Johnny Cecotto Edition 480 exemplaren die in april 1989 gebouwd werden en voorzien van een 215pk motor met katalysator. De motor was herkenbaar aan de kleppendeksel en luchtkamer dezelfde kleur verkregen als de auto.
M3 Roberto Ravaglia Edition De Roberto Ravaglia Edition is feitelijk een Engelse versie van de Johnny Cecotto Edition. Deze modellen zijn identiek, behalve dat de Ravalia-wagens Misanorood zijn gespoten. Er is wel een onduidelijkheid hoeveel exemplaren er gebouwd zijn, de meeste bronnen geven 25 aan, maar andere van 52. M3 sport evolution Tussen december 1989 en maart 1990 werden 600 exemplaren gebouwd. Deze M3 is uitsluitend als rood of zwart leverbaar. De motor werd vergroot naar 2,5ltr. Grotere inlaatkleppen en gewijzigde nokkenassen zorgde ondanks de katalysator toch 238pk kreeg, de motor was herkenbaar aan de rode bougiedoppen. Deze M3 was te herkennen aan de grijs gespoten BBS velgen. M3 cabriolet De cabriolet versie is als enige M3 wel in de Motorsport-fabriek gebouwd, mei 1988 werd de eerste M3 cabriolet voorzien van een 195pk met katalysator. Vanaf maart 1990 verkegen de M3 een 215pk standaard werd. De laatste exemplaren rolde in juli 1991 van de band. In totaal werden 786 exemplaren gebouwd.