BMW
BMW E9 (3.0CSL)
RACEAMBITIES
DE BATMOBILE, DE 3.0 CSL
Exclusief ontwerp, met ultra lichte aluminium onderdelen.
BMW E9 (3.0CSL)
CHRONOLOGIE
72 Mei introduceerde BMW de lichtere variant van de 3.0CS, de 3.0 CSL. Deze 215kg lichtere versie had wel nog carburateurs maar verkreeg aluminium deuren, motorkap en kofferklep, ook de glazen zijramen werden door kunststof varianten vervangen. 73 Met de komst van een grotere cilinderinhoud (3153cc) en elektronische benzine-injectie verkreeg de CSL 206pk. De opvallende spoilerset, zorgde voor een betere stroomlijn en kon men als optiepakket bijbestellen maar werd door de dealer gemonteerd. Deze regeling was er omdat de auto af fabriek niet gehomologeerd werd. 76 Na slechts enkele jaren stopt men de productie van de CS-reeks en werden opgevolgd door de 5-serie en de 6-serie.
MOTORSPORT HISTORIE
De eerste door BMW Motorsport opgewaardeerd.
BMW E9 (3.0CSL)
TECHNISCHE GEGEVENS
Productiejaar     Productieaantal     Vermogen (kW/pk)   Cilinders    Inhoud (cm3)   Motortype    Transmissie   Brandstofsysteem     Brandstof      Carroserie    Deuren    Gewicht (kg)    0-100km/h (sec.)     Topsnelheid (km/h)      Velg              Band               Bijzonderheid
3.0 CSL                71-72                     169                          132 (180)                 6cyl/12v           2.985                  -                4M                 2x Zenith 35/40                Benzine             Coupe                2              1.165                           -                                    210                          -                       -                    geen 3.0 CSL               72-73                     929                          147 (200)                 6cyl/12v           3.003                  -                4M                 Bosch D-Jetronic              Benzine             Coupe                2              1.270                           7.3                                215                        7Jx14           195/70VR14        geen 3.0 CSL                 73-75                     110                          151 (206)                 6cyl/12V           3.153                 -                 4M                 Bosch D-Jetronic             Benzine              Coupe               2               1.270                           7.1                                220                       7Jx14            195/70VR14       geen   
[A] = automaat
BMW E9 (3.0CSL)
PRIJSWAARDE
     Nieuwprijs                  Cat. A            Cat.B             Cat.C            Cat.D
3.0 CSL               DM 31.950                  188.000             133.250            95.500             56.000 3.0CSL1               DM 42.260                  229.000             161.500          121.500             66.500 1Batmobile versie
Prijzen in Euro , 1-2017 Cat. A = Zeer goede staat, Cat. B = goede staat, Cat. C = matige staat, Cat. D = zeer matige staat
BMW E9 (3.0CSL)
DE KUNSTGALERIE
UITERST ZELDZAAM, EXTREEM KOSTBAAR
Zeer goede investering
In mei 1971 ontstond uit de 3.0 CS een lichtgewicht coupe, de 3.0 CSL. gepresenteerd. Met de 3.0 carburateur motor rechtstreeks afkomstig uit de 3.0CS had de CSL een vermogen van 180pk. BMW had nog geen injectiemotor voor de grote zes cilinders klaar liggen vandaar de carburateur versie. De reden voor de CSL was de intrede van een nieuwe verkoopdirecteur Bob Lutz, Lutz wilde BMW weer terug in de autosport daar waar men zeer succesvol was geweest met de 1800TISA en de 02-serie. Maar door de komst van Ford met hun 2.6 liter Capri verloor de kleine vier cilinder van BMW de ereplaatsen.
Lutz haalde de succesvolle Capri-coureur en leider van de Ford sportafdeling Jochen Neerpasch naar BMW. Neerpasch werd als directeur van BMW-Motorsport GmbH aangesteld. Dit gebeurde allemaal in het begin van de jaren 1972. Neerpasch kreeg als eerste opdracht de homologatie voor de nieuwe CSL binnen te halen. Hiervoor voorzag men de CSL van diverse aluminium plaatdelen en de 3.0 motor kreeg een benzine injectie van Bosch. Om de auto in de raceklasse te zetten moest wel de cilinderinhoud worden verlaagd en werd 3003 cc, het vermogen steeg naar 200pk.
Voor motorsportactiviteiten ging de ontwikkeling van de CSL verder, de auto was nog steeds te zwaar en had te weinig vermogen. Daarvoor paste men allerlei maatregelen toe, wat resulteerde in overwinningen en doorbrak de Ford-heerschappij. Eind 1973 introduceerde men een nieuwe 3.0CSL, met een groot spoilerset (wat los werd geleverd) en een tot 3153cc grote zes cilinder motor. Het vermogen was nagenoeg gelijk aan de normale versies en was met 206pk enkele pks sterker. Om de Amerikaanse markt beter te bewerken richtte BMW haar pijlen op de IMSA, de toerwagenklasse in Amerika. hier mochten de motoren worden opgeboord tot 3.5 liter en worden voorzien van een uitlaatgascompressor. Deze turbo motor gaf de CSL een topvermogen van maar liefst 800pk, dit resulteerde in vele overwinningen en BMW werd op de kaart gezet. Wederom zorgde de oliecrisis dat brandstofbesparende auto’s belangrijk waren, de verkoop stortte ineen en BMW zorgde voor nieuwe modellen.