BMW
BMW TECHNIEK
TECHNOLOGIE BMW
ELEKTRONISCHE BENZINE INJECTIE
BMW TECHNIEK
HISTORISCHE MOTOR
Tijdens de ontwikkeling van de 1500 had men een dilemma welke motortype men zou gaan gebruiken. Over een ding was men het snel eens, het motorblok mocht niet meer dan 1500 cc inhoud worden. Het leek BMW geen goed idee om het nieuwe model te dicht bij de succesvolle Merceds 180/190 te plaatsen, deze was overigens met een 1.9 ltr. motor voorzien. De vraag was bovendien of het een lichtmetalen motor zou moeten worden zoals de grote achtcilindermotor uit de 500-serie. Fritz Fiedler, ontwerper bij BMW geloofde in de lichtmetalen variant. Maar de inmiddels tot motorconstructeur opgeklommen Alex von Falkenhausen geloofde absoluut in een gietijzerenvariant. Tijdens de autotentoonstelling in Frankfurt waar het eerste model 1500 in 1961 voor het publiek werd tentoongesteld was de auto voorzien van de lichtmetalen variant, de gietijzeren versie was nog niet klaar. Von Falkenhausen construeerde een fraaie cilinderkop, met halfbolvormige verbrandingsruimte, en een bovenliggende nokkenas om zo de maximale prestatie te halen. Zo voorzag hij de motor met een zgn. korteslag krukas waardoor het vemogen tot maar liefst 75 pk bedroeg. En dat was aanzienlijk meer dan concurrenende middenklassers.  De M10 motor was geboren.  
M10 - 4 cilinder 1962
De meest succesvolle motor uit de BMW geschiedenis, vele jaren later werd de motor ingezet voor de formule 1.
BMW MOTORSPORT
VOORZICHTIGE STAPPEN
BMW TECHNIEK
DE EERSTE BENZINE-INJECTIE
BOSCH BRANDSTOFINJECTIE Bosch introduceerde in 1967 de eerste D-Jetronic benzine injectiesystemen, het zou een succesvolle reeks van systemen worden die steeds verder geëvolueerd zijn. Ook BMW maakte van dit systeem gebruik, ze waren zelfs koploper in deze technologie. Met de D-Jetronic (D=Druck) werd een druksensor in het inlaatspruitstuk geplaatst, deze kon drukveranderingen voelen en berekende zo de lengte van de benzine inspuitpuls. In 1973 werd de K-Jetronic geïntroduceerd, (K=Kontinuierlich) dit systeem verkreeg een zogenaamde luchtmassameter, een apparaat dat de luchthoeveelheid van de motor kon meten. Het systeem spoot continue een benzinestraal de motor in, het was een mechanisch systeem en kon moeilijk worden aangestuurd, zeker met de opkomst van de katalysator.
In 1974 lanceerde Bosch de L-Jetronic, L=Luft) dit systeem kreeg naast de druksensor ook nog een luchtmeter achter de luchtfilter geplaatst. Hierdoor kon men de luchtmassa meten waardoor de hoeveelheid ingespoten hoeveelheid benzine nog beter en efficienter kon bepalen. Vanaf 1981 werden de systemen steeds meer verfijnd, de LE1, LE2, LE3, LU1, LH Jetronic systemen waren daar voorbeelden van. Uiteindelijk werden de Jetronic systemen opgevolgd door de Motronic. Dit systeem combineerde het brandstof met het ontstekingssysteem en werd door vele bekende automerken gebruikt.
Foto: BMW 3.3Li
De efficiënte en meer vermogen leverende benzine injectiesystemen van Bosch
Afbeelding: Druksensor D-Jetronic
In April 1964 werden de eerste ronden gereden op de Nurburgring- Nordschleife met als doel om een juiste onderstel afstelling te verkrijgen. Enkele weken later behaalde men de eerste toerwagen overwinning tot de 2000 cm3 klasse. Hubert Hahne maakte in Mei 1964 zijn debuut, en boekte meteen succes in de Duitse toerwagens kampioenschappen. Ook tijdens de 12 uren race op de Nurburgring en 24 uurs race op Spa Francorchamps behaalde hij beide nummer een plaatsen in zijn klasse. Er zouden nog vele succesvolle overwinningen volgen.
BMW 1800 TI MOTORSPORT
De basis van de BMW 1800TI bleek geschikt te zijn voor de motorsport.
Kugelfisher of MFI, mechanical fuel injection pomp werd in de jaren 60 en 70 gefabriceerd door de FAG Kugelfisher Company. Afgeleid van de diesel injectie pompen uit de vroege jaren 60 was de kugelfisherpomp meest geaccepteerde mechanische benzineinjectiesysteem voor sportauto’s. De hoeveelheid ingespoten brandstof werd bepaald door het toerental, gaspedaalstand en motortemperatuur. Door een twee dimensionale wormwiel werden de plunjers bediend die een hoeveelheid brandstof in de motor spoten. Door de opkomst van electronica en de hoge productiekosten van het systeem koos BMW uiteindelijk voor de electronische systemen van Bosch en later van Siemens. BMW heeft in het toaal 4 modellen van dit systeem voorzien, nl: - 2000 tii - 2002 tii - 2002 Turbo - M1 Vandaag de dag zijn slechts enkele specialisten die dit systeem kunnen reviseren en onderhouden, onderdelen voor het systeem zijn erg kostbaar geworden.
BMW TECHNIEK
HET VERMOGENSMONSTER
In 1983, de Braziliaan Nelson Piquet won de Formule 1 kampioenschap met de Brabham BT52 aangedreven met de BMW M12 motor. De opgedane kennis van de 2002 turbo op het gebied van turbomotoren heeft BMW geholpen tijdens de ontwikkeling van de M12/13. Deze 1.5-liter 4 cilinder in lijn met een turbo was gebaseerd op de 1.499 cc M10 motorblok van de 1500, deze in 1961 gelanceerde motor toen een vermogen van 80pk. Het gietijzeren blok was ontzettend sterk en kon de enorme vermogens van de formule 1 aan. De M12 had slechts 1 turbolader, de turbolader zorgde in 1985 voor gemeten 1.280pk, omdat de vermogenbank niet meer aan kon ging men ervan uit dat het totale vermogen maar liefs 1400pk zou zijn. Een interessant gegeven is dat men geen nieuwe motorblokken gebruiken maar motoren die meer dan 100.000 km hadden gereden, de reden was dat het blok geheel spanningsvrij is en als het blok toen niet kapot was dan zou het nu ook niet gebeuren.
VAN 80 PK naar 1400 PK
Het ultieme vermogensmonster van BMW
ABS werd in 1929 ontwikkeld door Gabriel Voisin voor het gebruik op vliegtuigen. In 1958 werden de eerste proeven uitgevoerd met  een ABS dat was gemonteerd op een motorfiets. In de jaren zestig werden de eerste mechanische systemen toegepast in auto’s. Het eerste moderne elektronische systeem voor auto’s deed haar intrede in 1978. Bosch ontwikkelde met meerdere merken waaronder BMW een systeem, De 7-serie (E23) kreeg deze ABS als optie.
BMW TECHNIEK
OPTIMAAL REMVERMOGEN
De werking van een ABS is geheel elektronisch, een sensor in de wielen die de aantal omwentelingen registreert, indien er een verschil is op een of meerdere wielen zal de computer aan de regelunit de opdracht te geven om de remdruk op dat wiel of wielen te verlagen, totdat de draaisnelheid gelijk is. Het voordeel is dat bij blokkerende wielen het voertuig onbestuurbaar wordt. Het ABS zorgt ervoor dat het voertuig bestuurbaar blijft. Ook tijdens rem activiteiten in bochten of wanneer de wielen in een berm terecht komen blijft de auto bestuurbaar. Is er dan ook een nadeel, bij remmen of zeer natte of gladde ondergrond zoals water of ijs of grind hierdoor zal de remweg langer worden. Tegenwoordig is de aanwezigheid van een ABS verplicht geworden bij nieuw te leveren auto’s.  BMW heeft voor haar motorfiets gamma een door ontwikkeld ABS.
BMW M1
De M88 motor De meest beroemde motor van BMW is de M88, deze 6 in lijn met DOHC cilinderkop en 24 kleppen is gebaseerd op de M49 motorsport motor die gebruikt werd voor de 3.0 CSi. De BMW ingenieurs gebruiktte een 24 kleppen cilinderkop met een enkele distributieketting. De kugelfisher mechanische benzineinjectiesysteem spoot de brandstof in de zes afzonderlijke inlaatbuizen. Men gebruikte dus geen inlaatspruitstuk. Hierdoor kon het mengsel optimaal worden afgesteld wat een noodzaak was voor motorsport activiteiten. Uiteraard zijn er diverse varianten gemaakt en geleverd. M88/1 - Dit was de eerste variant van de M88 en werd gebruikt voor de M1. Het blok produceerde 277pk bij 6500 tpm. De motor was tevens voorzien van een dry sump systeem, waarbij olie niet in een carter werd verzamelt maar in een aparte tank. M88/2 - Deze motor werd toegepast voor Groep 5 race activiteiten. De motor was voorzien van een uitlaatgasturbo. De motor produceerde 900pk M88/3 - De 3e variant van de M88 werd gebruikt voor de M635CSi en de M5 (E28). Er werden enkele modificaties doorgevoerd waaronder het kugelfisher injectiesysteem werd vervangen door een Bosch Motronic injectiesysteem het mogen van de motor was 286pk bij 6500tpm. Uitzonderlijk was dat de 3e variant ook voor de Zuid- Afrikaanse 745i werd gebruikt.
Bosch elektronische benzine injectie
De M10 viercilinder motor
BMW 1800 TI
Kugelfisher mechanische benzine injectie
De M88 zescilinder motor
ABS remsysteem